Fotografování restaurace od A do Z

Říjen je podle mě poslední z vhodných měsíců k fotografování exteriérové architektury, vzhledem k ještě stále barevným stromům a pěknému babímu létu, které na fotce skvěle vyleze především při večerní (nebo spíš odpolední) zlaté hodince. Srub samotný, nacházející se kousek od Berouna, v Podkozí, je spíše než klasické restauraci podobný stavení z rakouských hor, ale ani to se neobejde s přisvětlováním externími zdroji. Veškeré vybavení, které při focení používám (a samozřejmě se nemusí nutně jednat pouze o focení architektury, která mi je o něco vzdálenější, než focení reklamy, produktů nebo jídla) je zapůjčeno z prodejny Photon Europe. 

I87A6736

Proč se na focení v restauraci hodí balloon softbox

Celodenní fotografování započalo focením exteriéru (odpověď na to, proč jsem zvolila místo síťových světel světla bateriová), poté interiérem samotného Srubu. Odpoledne se pokračovalo focením jednotlivých pokrmů do jídelního lístku a rautovým stolem. Den zakončilo exteriérové focení v lese, kde se pořádají venkovní hostiny. Vybavení muselo být co nejskladnější (s bateriovými světly nemusíte hledat zásuvky, outdoor balloon softbox má složený průměr asi 15 centimetrů, jedinou těžší položkou byly kovové, zato stabilnější stativy), protože na polovině restaurace stále probíhal běžný provoz.

I87A6408

Co jsem tedy použila:

Vzhledem k tomu, že v restauraci i při focení probíhat na jedné polovině standardní provoz, sáhla jsem po bytelných, malinko těžších kovových stativech JB-250. Outdoor balloon softbox sice není příliš těžký, ale vzhledem k pohybu obsluhy i zákazníků jsem raději byla opatrná.

Na první světlo jsem nasadila zmiňovaný outdoor balloon softbox - lehká, rychloskládací látková koule světla, která na fotce vykouzlí velmi jemné, přirozené měkké světlo. Nasazené jsem ho měla na silnější HD-610 a blýskala jsem s ním o strop srubu.

Na HD-601 jsem nasadila deštníkový reflektor, který produkuje mnohem ostřejší světlo. Dosvěcovala jsem s ním jednotlivé půlkmeny na stěnách srubu (ostřejší pruhy světla).

Jak jsem zmínila, chtěla jsem být mobilní, mít dostatečný výkon, který by mi externí blesk neumožnil, a nezdržovat se s hledáním zásuvek. Pro splnění těchto kritérií volba tedy logicky padla na bateriová záblesková světla Photon Europe s označením HD-601 a HD-610. Liší se od sebe pouze tím, že 610 má oproti levnější verzi v nabídce TTL, které jsem nepotřebovala, jelikož na focení bylo dost času. Obě světla mají samozřejmě chlazení, které umožňuje nepřetržité focení celý den. Omezení jste s jejich použitím pouze kapacitou baterie 6000mAh. Obě baterky měly na konci dne stále 2 čárky ze čtyř.

Světla jsem odpalovala radiovým odpalovačem TR-Q6 pro Canon. Sympatické je napájení skrze dvě mikrotužkové baterie AAA a oproti staršímu typu TR-611C jednodušší a intuitivní ovládání. Navíc se dá ovládat i přes bluetooth aplikaci přes mobilní telefon nebo tablet. Nechci znevažovat starší typ odpalovače, který se perfektně hodí při kombinaci používání záblesků a systémových blesků, je totiž opatřen sáňkami, na které se dá systémák nasadit a které nová TR-Q6 postrádá.

Samozřejmě nechyběla odrazná deska. Vyrazit fotit bez odrazky je jako vyrazit bez foťáku. Hodí se vždycky, za všech okolností. Já jsem sbalila rozměr 62*92 centimetrů. Portréty personálu se nefotily, takže jsem nesáhla po upgradované verzi se SUNSHINE povrchem (liší se v tom, že už neobsahuje jednolitou zlatou plochu, ale zlato-stříbrnou, s níž docílíte mnohem přirozenější pleťovky).

I87A6435

Focení jídla se záblesky

Kvalitní food photography se dá dělat pouze za přispění kuchaře, který má v malíčku food styling (regulérní obor k několika měsícům studia) - pokud byste se o něm chtěli dozvědět víc, doporučuji knihu The Art of Preparing Food for the Camera od Delores Custer. Sebechutnější jídlo nebude na fotce vypadat dobře, když hodíte kaši doprostřed, uděláte vařečkou klasických 10 žlábků a přelijete to hnědou omáčkou. Stejně jako u produktů musí fotka vypadat mnohonásobně LÉPE než jídlo ve skutečnosti.

Poté, co se jídlo naservíruje, máte jen krátkou chvíli, protože svůj vzhled mění takřka každou vteřinou a i na fotce poznáte husu právě vyndanou z trouby oproti té, která bude na stole hodinu chladnout zatímco vy si budete připravovat dekorace a pozadí. Podklad pod talíře řeším ve většině případů flatlayi (laminovaná pozadí v rozměru cca 60*90 s různými texturami). Používám i foto pozadí značky Savage. Z papírů, které jsem vyzkoušela mi přijde na fotkách nejméně lesklý. Pokud se děsíte přílišné šířky (2,72m), stačí ještě před rozbalením pilkou rozříznou na polovinu.

I87A6654

Focení interiéru a exteriéru

Plán byl fotit exteriér Srubu za pomoci zábleskových světel při ranní i večerní zlaté hodin. Při focení venku, doporučuji všem využít jednu z aplikací Sun Locator (existují desktopové verze, verze pro iOs i pro Android). Jedná se o takové meteorologické minimum, které by měl mít každý fotograf, který alespoň občas fotí venku. Dozvíte se kde Slunce vychází, kam zapadá, tzn. kde budou stíny a samozřejmě detailní předpověď počasí.

Samozřejmě, že ranní hodinka byla kdesi daleko za mlhou a večerní se díky inverzi také nekonala, i tak se dalo ale dosáhnout několika zajímavých efektů s použitím záblesků a reflektoru, osvětlení jednotlivých půlkmenů. Záblesková světla HD-610 mají dostatečnou intenzitu 600Ws, která hravě přesvítí polední slunce, takže si skvěle poradila i s podzimní šedí. U bateriáků bez TTL, HD-601, je to o něco méně, kolem 500Ws.

I87A6568

O poznání zajímavější bylo použití zábleskových světel v interiéru. 1. pravidlo při focení uvnitř: za všech okolností fotit ze stativu, 2. pravidlo: pokud si myslíte, že prostor bude dobře osvětlen i bez externích světel, z 99% to není pravda.

Na silnější ze světel, HD-610 jsem nasadila balloon softbox a střílela jím o strop, tak, aby výsledná fotka působila co nejpřirozeněji a světlo bylo dost měkké. Stačil mi výkon něco kolo 5.5, prostor nebyl nijak obrovský. Slabší HD-601 mi posloužila na dosvětlování jednotlivých půlkruhů, z velké blízkosti, na výkon okolo 4. Zatímco HD-610 není vidět ani na jedné raw fotce, HD-601 by jste viděli skoro na každé - výslednou fotku jsem spojila v PS a výsledek je k vidění níže. Takovéhle fotky by absolutně nebylo možné dosáhnout s použití pouhých 2 světel.

I87A6649

Cena zapůjčené fotovýbavy

Na závěr bych ráda ukojila veškeré dotazy, kterých by se mi zcela jistě dostalo v případě, že bych tuto informaci neuvedla, a to je cena zápůjčky za použité vybavení. Rozsáhlejší zápůjčky je vhodné v Photon Europe nahlásit v předstihu (stačí zavolat, napsat email nebo se domluvit osobně na prodejně). Jsou schopni zapůjčit ohromné množství vybavení od světel, přes příslušenství, stativy, ale i sety na pozadí atp.

Abych tedy svou celou zápůjčku sesumarizovala:

1x Photon Europe HD-610 vč. baterie

1x Photon Europe HD-601 vč. baterie a nabíječky

1x Radiový odpalovač TR-Q6C

1x Balloon difuzér 65cm

2x Deštníkový reflektor

2x Kovový stativ JB-250

1x Taška na stativy

1x Polstrovaná taška na světla

I87A6723

Veškerou fotovýbavu jsem si zapůjčila v pondělí odpoledne, takže jsem měla celý večer na vyzkoušení a “osahání”. Doporučuji si světla půjčit takto s předstihem, aby následně na lokaci nevzniklo trapné a zběsilé přecvakávání všech čudlíků ve snaze najít ten správný. Ačkoliv “hádéčka” mají dost intuitivní ovládání. Spárování bylo samozřejmě provedeno firmou ještě na prodejně. Celková cena zápůjčky na 1 den vyšla na zhruba 2500 Kč. 

I87A6475

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz