Několik tipů jak fotit Flatlay

Poměrně novým trendem v produktové fotografii (otázka posledních pár let) je takzvané “flatlay” foto. Setkáte se s ním převážně na sociálních sítích, Instagramu a podobně. Jak nám název napovídá, jedná se o soubor předmětů fotografovaný na ploše. První fotografie tohoto typu začaly vznikat pro potřeby blogů, například o cestování - jedna z nejznámějších klasických kompozic je tedy například obsah cestovního zavazadla. V poměrně krátké době se díky sociálním sítím stal tento typ fotografií velice populární, hlavně proto, že dává obrovský prostor kreativitě a tvorbě kompozic bez nutnosti pořizování náročného technického vybavení. Vzhledem ke způsobu použití většiny fotografií je můžete bez větších problémů pořizovat i mobilním telefonem (i když doporučuji stále spíše digitální zrcadlovku, která dodá lepší kresbu, ostrost a možnost úprav fotografií v postprocesu).

11

Jaké příslušenství je potřeba na focení flatlay?

 I když technického vybavení potřebujeme opravdu jen minimum, tak se nějaké hodí - velice nám usnadní práci a o tom si právě dnes budeme povídat.
V podstatě potřebujeme jen dvě až tři věci: 

- studiové světlo + softbox

- fotografické pozadí

- a případně odraznou desku

A to je opravdu vše, tak jdeme na to!

Jaká světla na focení flatlay?

Nejdůležitější je (jako ostatně u fotografování vždy) světlo. Pokud zrovna nedisponujete krásně prosvětleným ateliérem s velkými okny, nebo potřebujete fotit kdykoliv, třeba i večer, když je venku tma, tak se bez studiových světel neobejdete. Pozor - rozhodně nedoporučuji svítit (nebo přisvicovat)  si při focení zářivkami, lampičkami, či jiným běžným osvětlením v domácnosti. Tyto zdroje mají většinou různé barevné teploty (barvy na fotkách pak táhnou do žluté, či modré) a nízké CRI (to zase způsobuje, že barvy jsou mdlé a neodpovídají skutečnosti). 

U studiových světel si můžeme vybrat ze dvou možností:

1) Trvalá světla na fotografování.

 - u trvalých studiových světel je výhoda, že světlo i stíny pořád vidíme a přesně víme, jak dopadne výsledná fotografie. Další výhodou je přirozené měkké světlo, které nedělá výrazné rušivé stíny. (Ale pozor, někdy příliš měkké svícení způsobuje, že fotografie působí moc ploše.)

Naopak nevýhodou je nižší intenzita světla (nicméně, protože flatlay svítíme zpravidla zblízka, většinou to moc nevadí). Ale protože je světlo celkově slabší, používáme při focení většinou dvě led studiová, nebo zářivková trvalá světla daylight. Dáme je například ze stran, shora, mírně šikmo, tak aby se jemný zbytkový stín “schoval” co nejvíce pod produkt a nepůsobil na fotografii rušivě. (Zde platí, že je potřeba najít ideální kompromis, nezi potlačním stínů a kresebností fotografie - čím je světlo více shora, tím je stín menší, ale zároveň fotografie působí celkově plošším dojmem. Naopak, čím více jde světlo z boku, tím větší jsou stíny.)

Mě se na focení menších produktových fotografií a flatlay v poslední době nejlépe osvědčil LED Daylight 450 - trvalé světlo se softboxem, které má CRI > 96, což zaručuje živé barvy, celkově vynikající barevné podání a dlouhou životnost. A fotografie pořízené s ním díky krásně živým barvám na první pohled odlišíte např. od fotografií pořízených s úspornými kroucenými zářivkami (ty mají podání barev podstatně mdlejší).

2) Záblesková světla na fotografování

neboli studiové blesky, či studiové záblesky naproti tomu díky řádově vyšším výkonům disponují intenzitou více než dostatečnou. Není tedy problém fotit při ISO 100 i na nejvyšší možná clonová čísla při čase, který pohodlně udržíte z ruky.

Další obrovskou výhodou je možnost celé škály příslušenství pro studiová záblesková světla.

Jak správně nastavit úhel zábleskového světla?

Je to hlavně o záměru fotografa. Každý dobrý “flatlay” fotograf může mít na úhel dopadajícího světla jiný názor - proto si prohlédněte ukázkové fotografie a rozhodujte se především podle svého tvůrčího citu.

Zde k demonstraci použiji názorné fotografie a text od našeho partnerského fotomagazínu CS Fotografie (autorka fotek Helena Kasperová).

1.fotografie: studiovy zablesk přímo shora - fotka je plošší, ale s tím jsou menší rušivé s tíny pod produkty a lépe nasvícené je i pozadí.

2.fotografie: zábleskové světlo pod úhlem 45°- fotka je kresebnější

3.fotografie: studiový blesk pod úhlem 30° vytváří scénu s nejlepším prostorovým efektem celku a menším kontrastem (pozadí se tolik neleskne), ale větší jsou i stíny a někomu může pozadí připadat moc tmavé.

Tip - Ve všech případech je ideální použít odraznou desku umístěnou proti zábleskovému světlu (na ilustračních fotografiích není použita záměrně, aby byly stíny, které demonstrujeme co nejzřetelnější).

2AM

Jaké zábleskové světlo na foceni flatlay vybrat?

Výhodou u tohoto typu fotografování je, že světlo je umístěno v poměrně malé vzdálenosti od modelu, proto nám bez problémů budou stačit i nejslabší typy zábleskových světel.

Pokud je prioritou hlavně nízká cena a nebudete fotit denně, tak bych volil SPOLEHLIVÉ A LEVNÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO BASIC Pro 300 Ws.

Když plánujete, že bude světlo využíváno často, nebo budete pracovat častěji s nízkými clonovými čísly, tak bych si vybral PROFESIONÁLNÍ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO DIGITAL MASTER PRO DM-4, které má jemnější regulaci při nižších hodnotách výkonu a také led pilotní světlo, které šetří energii a nevytváří přebytečné teplo (což je důležité hlavně při fotografování jídel).

A pokud se chystáte světlu opravdu dávat zabrat, případně jestli bude potřeba svítit z větší dálky a hodil by se větší výkon, tak je dobrou volbou silnější a nejbytelnější profesionální záblesk pro velkou zátěž - DPEII Pro 600Ws.

Použijte odraznou desku

Protože studiová záblesková zařízení disponují ve srovnání s trvalými fotografickými světly obrovským výkonem, můžeme světlo i úspěšně ve vysoké intenzitě odrážet. K tomu slouží odrazná deska. Odrazné desky se vyrábějí v mnoha rozměrech a v několika tvarech. Na produktovou fotografii postačí Odrazná deska 62x92cm 5-v-1-SET, případně o trochu větší Odrazná deska 90x122cm 5-v-1-SET.

Díky tomu, že použijeme odrazný panel nám na nasvícení scény postačí i jeden jediný studiový blesk.

95A

Jaký softbox vybrat?

Obecně platí, že na fotografování produktů jsou nejvhodnější obdélníkové softboxy. Oktagonální, či jiné kruhové tvary softboxů se nedoporučují, protože případné kulaté odlesky produktům nesluší. Vzhledem k tomu, že kompozice klasické flatlay fotografie nebývá velká, plně postačí i menší rozměry softboxu, jako například SOFTBOX 60x90 cm. Obdélníkový softbox se hodí, při horním i bočním svícení, nicméně nejideálnější softbox pro boční svícení (pod úhlem 30°) je stripbox. Ideální je STRIPBOX 30x120, případně trochu větší STRIPBOX 35x140.

Pozadí pro fotografování flatlay.

První a nejdůležitější otázka, kterou si v tomto ohledu musíme položit je, zda chceme pozadí jednobarevné bez vzoru, nebo ne.

Pokud je požadavkem, aby bylo pozadí jednobarevné tak můžete fotit i na nejběžnějším papírovém fotopozadí. Nicméně, pokud ho nemáte, nebo je příliš velké, tak se hodí polyvinylová pozadí 100x200 cm, případně zrcadlová polyvinylová pozadí, která se dodávají v rozměrech 60x130 a 50x50 a osobně se mi velice osvědčila.

Nicméně kompozice totografií typu flatlay je často postavena na stylovosti, které jí dodává právě charakteristické pozadí. na tento trend jsme reagovali a nedávno do nabídky zařadili speciální POZADÍ PRO FOTOGRAFOVÁNÍ FLATLAY

Jedná se o oboustranné pozadí (každá strana má jiný motiv) bez rastru a struktury, opatřené laminací díky které lze otírat vlhkým hadříkem a snadno se tedy udržuje i když na něm fotíme například jídlo. Jak jsme očekávali, pozadí se velice rychle stalo hitem mezi flatlay fotografy a nestačíme ho objednávat.

Výběrem pozadí dodáváte fotografii požadovaný charakter. Opět si to ukážeme na fotografiích s magazínu ČS Fotografie. 

Podložka se strukturou dřeva na první fotografii je velice kresebná a vytváří dojem struktury, kterou navozuje pocit autentického stylového prostředí. Tím většinou diváka zaujme a upoutá.

Druhý dekor je mnohem jednodušší, bez výrazné kresby a tím vyniknou fotografované předměty (nemusí s pozadím bojovat o naši pozornost) . Fotografie pak celkovým dojmem působí moderněji.

6A

A na co si dát při výběru pozadí pozor? Na fotografování flatlay se nehodí pozadí, která by měla viditelný rastr, nebo strukturu - to mívají například tapety, plátěná pozadí, polypropylenová pozadí, netkané textilie a podobně. Struktura na fotce díky stínům bude ještě zřetelnější a fotografii kazí.

Ilustrační fotografie - partnerský foto-magazín ČS Fotografie, autorka Helena Kašperová.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení