Jak vyfotit reklamní low-key a high-key fotografii

Zcela jistě jste se už někdy setkali s názvy “low key” a “high key” fotografie. Zatímco low key snímky se vyznačují tmavými tóny, high key snímky jsou velmi jasné, světlé a bez výraznějších stínů. V následujících řádcích bych vám ráda nabídla dva tutorialy, díky kterým se dostanete jak k perfektnímu low key snímku, tak k bezvadné high key fotografii a zároveň se dozvíte detailnější informace o těchto technikách.

Jak se high key a low key spojili s fotografií?

Nejprve bych vám chtěla přiblížit, jak se vlastně high key a low key typ svícení spojil s fotografií. Poprvé jej totiž využili filmaři v polovině minulého svícení. High key je velmi romantický a jemný způsob svícení, které používali především pro radostné scény, jako příklad mohu uvést známou scénu z Harryho Pottera: Relikvie smrti 2, kde Harry promlouvá ve snové scéně s Brumbálem na nádraží King’s cross, kdežto low key je svícení temnější a o poznání dramatičtější. Zářným případem je film Kmotr, kde je právě Don Corleone svícen tímto “temným” způsobem. 

Kdy se jaký typ fotografie používá?

High key fotografie se často využívají v oblasti fashion. Výsledný snímek je totiž velmi jasný, světlý a bez tmavých stínů. Převládají světlé, až bílé tóny. Je nemožné najít na high key fotografii 100% černou. Co se týká fashion, jako příklad mohu uvést klasickou reklamu s důrazem na pleť, jakou najdeme v katalozích kosmetických firem typu Avon nebo Oriflame. Pokud si některý z těchto katalogů otevřete, najdete tam hned několik high key fotografií, protože na naše oko působí čistě, jasně a příjemně. V takovém případě je modelka svícena zpravidla oktagonálním softboxem s vnější i vnitřní difúzní vrstvou, difuzním deštníkem nebo jiným světelným modifikátorem, který poskytuje velmi měkké, jemné světlo. To právě proto, aby pleť byla jemně vysvícená po celé ploše bez tmavých, tvrdých stínů. Pozadí je zpravidla vysvíceno pozaďovým (background) reflektorem, který nám vytvoří 100% bílé pozadí. A když už jsme se zmínili o pozadí - pokud je mým záměrem zmiňovaná 100% bílá, používám nejčastěji papír Savage Super White (šíře 2,72 cm), který se minimálně leskne, případně bílé plátno nebo polyvinylové pozadí. Pokud potřebuji zajímavější, ale pořád světlé pozadí, sahám po flat-layi (osobně používám nejraději růžový mramor nebo světlý beton).

Fakt, jestli budete fotit do high key, musíte vědět ještě před samotným zmáčknutím spouště a uzpůsobit tomu fotografovaný objekt. Odstranit všechny nedokonalosti, otlaky, nedokonalý make-up a tak dále.

Oproti tomu low key fotografie je přesným opakem. Na výsledném snímku budou hrát prim tmavé stíny a dramatické přechody. Zde převládají tmavé, až černé tóny. 100% bílá je k vidění málokdy, ale není nemožné ji na low key fotografii najít, mnohdy zdůrazňuje kontrastní přechod až k 100% černé. Já používám nejčastěji černý papír Savage Super black, pokud je fotografovaná scéna rozměrná nebo fotím-li portrét, případně polyvinylové pozadí PVC black, pokud fotografuji menší produkty.

Typickým příkladem low key snímků jsou portréty starých lidí, na jejichž vrásčité tváři surové svícení bezvadně vynikne. Dalším perfektním příkladem jsou nahé akty na černém pozadí, které se mnohdy svítí deep boxem. Jedná se o difuzér s šestnácti stříbrnými plochami na místo standardních osmi, které nám nabízí klasický oktagonální softbox. Do deepboxu se navíc dá světlo nasadit pomocí deepbox adaptéru i opačně (světlo bude umístěno tak, aby záblesk nebyl veden přímo na objekt, ale na plášť), tak, aby byl objekt ozářen pouze odrazem světla, nikoliv světlem přímým. Pokud chceme dosáhnout low key efektu, můžeme bez váhání použít různé druhy reflektorů, komínky i plechové beauty dishe, které obecně vytváření ostřejší, tvrdší a surovější světlo než softboxy s difúzními plochami.

Návod 1: High key - pro fashion a produktovou fotografii jako stvořené

Na fotografování zátiší se šumivými bombičkami budeme potřebovat následující vybavení:

1x zábleskové světlo DM-6

1x kompatibilní odpalovač (já použila odpalovač TR-V6)

1x softbox (pro účely portrétní a fashion fotografie doporučuji softboxy v oktagonálním tvaru, a to z důvodu odrazu v oku, který je právě díky nim mnohem přirozenější než při použití sotfboxu čtverhranného)

1x stativ (používám robustní stativy JB-250)

a dále:

vhodný artikl na focení (vhodným na produktovou fotku je například krém nebo jiná kosmetika) a bílou podložku a pozadí (doporučuji velkou čtvrtku, která snadno vytváří nekonečné pozadí, popřípadě použití některého světlého flat-laye).

004_1

High key jsem použila při fotografování pro společnost LORI, zabývající se vývojem a produkcí speciálních šumivých bombiček do vany. Můj záměr byl vytvořit fotografie, ze kterých bude ve všech případech cítit lehkost, svěžest a jemnost. Úkol byl tedy naprosto jasný: světlá fotografie s jemným svícením a v postprocesu vytaženými Highlights (Světly).

Postupuji tak, že nejprve si na světlo (perfektně posloužilo zábleskové světlo DM-6) nasadím softbox pro perfektní změkčení světla. Sáhla jsem taktéž po jedné z největších velikostí, a tím byl softbox o průměru 150 cm. Vždy volím řadu K - rychloskládací softboxy, jelikož kór pro ženu je manipulace s nimi mnohem jednodušší než nutnost pokaždé vypínat tyčky z bajonetu do pláště. Nezapomenu na obě dvě difúzní vrstvy, které světlo ještě více změkčí a rozptýlí. Narozdíl od klasické produktovky zde nepotřebuji 100% bílou, jen co nejsvětlejší tóny, proto jsem světlo, díky skvělému výkonu okolo 550Ws, nemusela ani nastavovat na plný výkon, stačila zhruba polovina, tzn. intenzita 4 z 7.

Světlo svítilo z úhlu 45 stupňů (jedná se o nejpřirozenější úhel, který můžeme nastavit, protože přibližně takto na nás dopadají i sluneční paprsky). Snažila jsem se nastavit světlo tak, aby vykrylo mnoho stínů, ale zároveň tak, aby fotografie nepůsobil příliš ploše.

Co se nastavení fotoaparátu týká, hodnota ISO byla okolo 400, clona f/10 a rychlost závěrky 1/250.

Návod 2: Low key - zátiší dávných mistrů

Sice jsem neměla k dispozici perfektní zátiší, ale krásu low key focení vám předvedu na nádherné lodi. Na focení budeme potřebovat následující fotovýbavu:

1x zábleskové světlo DM-6

1x kompatibilní odpalovač (já použila odpalovač TR-V6)

1x deep box 90 cm

1x deep box adaptér

1x ministativ s kolečky DDJ-20

1x odrazná deska 62*92 cm

1x vak na protizávaží

a dále:

pochopitelně taktéž vhodný předmět, na kterém se low key techniku bude vyjímat. Krásně se snoubí se dřevem a zlatem, zkrátka starosvětským stylem. Není divu, že se low key fotografii občas přezdívá umění dávných mistrů (rembrandtovské), protože právě tento druh svícení používal na většině svých obrazů malíř Rembrandt van Rijn.

I87A8184 (1)_1

Použila jsem pouze jeden hlavní světelný zdroj, opět studiový záblesk DM-6 s výkonem zhruba 550Ws, které jsem nasadila do deepbox adaptéru. Ten dovoluje světlu, aby blýskalo dovnitř pláště a jeho odraz až následně putoval po 16ti stříbrných ploškách zpátky na loď. Rozdíl mezi světlem a stínem je na těchto fotografiích významný, avšak přechod je jemný a netluče do očí. Zkrátka jako by loď z obrazu připlouvala.

Výkon hlavního světla jsem nastavila na pouhou intenzitu 2 z 7. Světlo s deepboxem jsem neumisťovala na klasický kovový stativ, který díky jeho stabilitě používám nejčastěji, ale tentokrát jsem zvolila nízký ministativ s kolečky DDJ-70, díky kterému jsem se dostala se světlem na úroveň lodi, která stála na zemi, na papírovém černém pozadí značky Savage. Vzhledem k váze deepboxu jsem použila na zatížení zadní nohy stativu profesionální vak na protizávaží naplněný lahvemi o obsahu 0,5l. Jedná se o promyšlenou novinku, díky které se již nemusíte složitě shánět po kamenech, písku nebo po čemkoliv, co byste do klasických vaků nacpali. Stačí koupit pár flaštiček vod a je to. Kvůli nastavení nízkého výkonu ani odrazná deska neposkytla natolik intenzivní odraz, jak jsme zvyklý, šlo pouze o jemné přisvícení tak, aby zadní strana lodi byla stále patrná, ale zbytečně nepřesvětlená.

V obou případech jsem na odpálení světla použila radiový odpalovač TR-V6 s velmi přehledným ovládáním, který je dodávaný přímo ke světlům DM-6.

Co se nastavení fotoaparátu týká, hodnota ISO byla nastavena na 100, clona f/5.6 a rychlost závěrky 1/250.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení