Produktové focení svíček se záblesky

V dnešním článku bych vám ráda krok po kroku přiblížila, jak se fotí produktová fotografie. Mnozí lidé ji zaměňují s reklamní, a proto bych hned na úvod chtěla vysvětlit rozdíl mezi nimi. Reklamní fotografie vidíte na zastávkách, bannerech, podél dálnic (stále) a na internetu. Jsou to fotografie, které mají nápad, a jejich jediným úkolem je upoutat pozornost zákazníka. Mnohdy jsou oproti realitě dost zkreslené. Takže reklamní fotka donutí potencionálního kupujícího, aby si zboží vyhledal, popřípadě na něj klikl. Občas dokáže vést i k samotnému nákupu - nicméně ve většině případech je fotkou, kterou prodává, ta produktová. Zákazník si zboží najde na základě krásné reklamní fotky, ale po detailech jako je textura, složení, přesný tvar a barva pátrá v detailu produktu, který by mu všechny tyto informace měl nabídnout - a to je přesně perfektní produktová fotografie, která zboží předkládá především na bílém pozadí, nezkreslené, s přesnou barevnou teplotou a s propracovanými detaily.

Co budeme fotit

Dneska si ujasníme, jak dokonale vyfotit svíčky. Je to poměrně obyčejná věc, kterou jsem do ruky dostala s jasným zadáním - luxusní snímky se skvěle provedenými detaily. Nejedná se o svíčky, které známe z Ikei, ve skleněném kalíšku, ale o velké svíce, vhodné do restaurací, Fotky poputují do online katalogu různých výrobců, kteří všichni produkují vesměs to samé - bílé svíčky kulatého tvaru pouze s osobitým logem na plastovém pásku ve spodní třetině.

Co při focení budeme používat

Při focení si připravíme následující techniku:

 A to není vše. Před focením jsem se musela stavit i ve stavebninách, a to pro:

  • 1x plexisklo 100 x 50 x 2 cm
  • nůžky, pevná stříbrná páska

 90655937_509167126447624_1398493101638549504_n

Samozřejmostí je notebook, abychom se mohli na fotku podívat ve větším rozlišení a okamžitě, vč. propojovacího kabelu. Nedejte se zmást náhledem na malé LCD obrazovce fotoaparátu. Při produktové fotografii se musíme soustředit na ty nejmenší detaily, a proto potřebujeme 100% náhled.

Jaké bude nastavení fotoaparátu?

Na fotoaparátu nastavíme clonu f/16, abychom svíčku měli ostrou v celé její hloubce. Co se času závěrky týká, nastavíme si 1/160, což je čas, který bez problému udržíme z ruky, hodnotu ISO 100 - to proto, abychom fotografii neměli zašuměnou ani v tom detailním rozlišení. 

Jaký bude set-up a nastavení světel?

Zapamatujte si, že v produktovce platí 3 zlatá pravidla:

  • správný tvar
  • správná struktura/textura
  • správná barevnost

 90594811_214610586293458_2934607061498986496_n

Když se řekne produktovka, mnoho lidí si představí stan obložený světly. Ale stan znamená stejnoměrné světlo a zbavení se absolutně všech odlesků. To znamená porušení zásad produktové fotky, které jsme si vyjmenovali před chvílí. Samozřejmě, že je vhodně použít stan v případě, že fotíme lesklé předměty, které se nám chovají jako zrcadlo (například stříbrné součástky, lesklé obaly rtěnek či jiné kosmetiky atp.) a odráží celý ateliér včetně nás, světel, stativů atp. V takovém případě doporučuji difuzér kostku 75x75x75, kterou má Photon Europe taktéž v nabídce a která se mi při focení právě takových produktů nejvíc osvědčila.

Svíčka nám leží na plexisklu. Plexisklo je přilepené ke stolu stříbrnou pevnou páskou. Proč je důležité, aby byla zahnutá? Simuluje nám totiž nekonečné pozadí. Zajišťuje nám, že nebudeme mít lom na pozadí.

Proč plexisklo? Protože potřebujeme, aby pozadí bylo co nejblíž 100% bílé a tím pádem potřebujeme za svíčkou vidět přepálenou zeď, kterou nám zařizuje dolní světlo.

 90759690_192879075493025_817042331776581632_n

Jaký je celkový setup? Dole pod stolem máme světlo HD-601 s deštníkovým reflektorem, které míří na pozadí. Reflektor máme trochu vystrčený před produktem, to znamená, že při záblesku zasahuje i trochu do produktu. Tím eliminuje tmavý stín na spodní straně svíčky, který by se nám na fotce zákonitě objevil, kdyby bylo světlo vystrčené “za” svíčku. Větší část záblesku je ale nastavená na zeď, která odráží světlo i za a na produkt. Světlo mám nastavené na dostatečný výkon 6.5. Tím je vyřízené téměř 100% bílé pozadí.

Na horním studiovém bateriovém záblesku HD-610 máme oktagonální softbox M-90, který nám na celý produkt bude dávat pěkné měkké světlo. Softboxem svítíme zhruba ze 45 stupňů, což je nejpřirozenější úhel pro svícení (daný i polohou slunce, lidskému mozku přijde tento úhel zdaleka nejpřirozenější). Pokud bychom nasadili reflektor, bude nám dělat tvrdé stíny, tvrdé světlo. Světlo mám nastavené na výkon 7.

Co se týká odpalovače, používám radiový odpalovač TR-Q6C pro Canon, který mi umožňuje rozhodit si světla do jednotlivých skupin, to znamená, že horní světlo HD-610  s výkonem 600Ws mám nastavené na skupinu A a dolní světlo HD-601, s neznatelně menším výkonem okolo 550Ws, na skupinu B. Tyto skupiny si ovládám přímo z odpalovače, umístěném na fotoaparátu. Co se týká ovládání prostřednictvím odpalovače, nezapomeňte na to, že odpalovač je vždy nadřazen manuálnímu ovládání světla, to znamená, že světlo musíme ovládat výhradně přes odpalovač - poté, co bychom nastavili výkon ručně a poté odpálili pomocí odpalovače, hodnoty by se nám vrátily na ty, které byly nastaveny na odpalovači.

 90764642_224340342261259_6499647375668150272_n

Abych vykryla stíny, které se mi udělali na okrajích svíčky, přisvětlila jsem ještě dvěma zábleskovými světly DM-6 o výkonu 600Ws (obě na výkon 4), na které jsem nasadila úzké strip-boxy s voštinami o rozměru 30 x 140 cm, sloužící právě k těmto účelům, totiž úzkým, směrovaným pruhům světla.

Zapínám i pilotní žárovky, a to z jednoduchého důvodu - v ateliéru je vcelku tma a právě díky pilotkám (anglicky modeling lamps) máme možnost bez problému zaostřit a navíc na první dobrou vidíme, kam nám bude dopadat světlo a kam nám bude padat naopak stín.

Úprava produktů před focením - základem je ruční práce

Nespoléhejte u produktové fotky nikdy na to, že budete moct všechny nedokonalosti upravit ve Photoshopu. Samozřejmě, že i já jsem si touto fází prošla a místo zdlouhavého a otravného žehlení košil jsem si řekla, že fotku doladím v postprocesu a pár pomačkaných míst přece nemůže vadit. Chyba lásky! Konkrétně u oblečení jsou úpravy ve Photoshopu natolik zdlouhavé (a výsledný efekt zdaleka není natolik uspokojující), že příště jsem už do ruky odhodlaně vzala žehličku. To samé platí i při fotografování svíček, na kterých během cesty ulpělo nějaké to smítko, a proto jsem každou před focením pečlivě otřela.

Jak správně zkalibrovat barvy?

Pro správnou kalibraci barev, která je v produktové fotce naprosto zásadní, používám jak barevnou tabulku (tzv. Macbethovu stupnici 24 odstínů), tak 18% šedou kartu pro vyvážení bílé se zaostřovacím středem. Dnes použiji barevnou tabulku. Jak postupovat? Po nastavení světel si tabulku opřeme o svíčku a uděláme fotografii. Je důležité toto udělat až po nastavení všech záblesků, protože je to právě záblesk, který ovlivňuje barevnou teplotu na fotografii. Fotku si stáhneme do počítače, kde ji otevřeme v Camera Raw. Klikneme na jakoukoliv šedou plochu kapátkem na vyvážení bílé a máme hotovo.

candles

Finální úpravy ve Photoshopu

Ve Photoshopu jsem samozřejmě fotografii musela ještě upravit - odretušovat některé nedokonalosti, narovnat knot a pohrát si s odstraněním oparu (tak, abychom měli kraje 100% ostré), nastavením světel a stínů, tak, aby barevný odstín svíček, ale i loga, byl přesný.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz