Jak používá záblesky profík - rozhovor

Přepadli jsme při práci na lokaci v Holešovickém přístavu našeho předního módního fotografa Marka Musila a vytáhli z něj pro čtenáře Cool-light.cz několik cenných tipů jak pracovat se zábleskovými světly při fotografování fashion fotografií.

1

Ahoj Marku, na čem aktuálně děláš?

Aktuálně pracuji na kampani pro značku WRANGLER společně s herečkou Alicí Bendovou,která je jejich tvaří na příští rok.

A čím je tahle kampaň kromě exkluzívního modelu zajímavá, popř. bylo nějaké speciální zadání?
 
Zadání bylo, že kampaň má vyznít přirozeně, jako kdyby to bylo foceno pouze s přirozeným denním  světlem.

Tomu nějak nerozumím, vždyť to svítíš bateriovým zábleskovým světlem?

Samozřejmně, protože bude skoro zima, dny jsou krátké a sluníčka málo, navíc na některých záběrech používám slunce v záběru pro doladění celkové atmosféry - tak to prostě jinak nejde.
V létě, se to dá někdy zvládnou i jen z odraznou deskou, ale teď je slunce už slabé, tak by odrazka nestačila, model by byl podexponovaný a nebyl by přímý kontrast světla.

A co prostě jen zvýšit ISO, nebo snížit clonu, tím by to řešit nešlo?

Ne, celkově bych nedokázal vyrovnat hladinu světla (okolí/model).   Model potřebuji přesvícený, aby přitáhl pozornost a okolí nasvícené přirozeně denním světlem, což nedocílím ani snížením clony.
Také jsem potřeboval silnější lesky  - simulace  slunce.
2


Jaká používáš při fotogafování módy clonová čísla?
 
Venku a na lokacích používám většinou clonu 4-5,6  aby pozadí moc nepoutalo pozornost –  pouze dotvořilo celek a dodalo fotografii poetickou poezii. Ostré pozadí je moc popisné, není to ono.
Vyšší clony 8-11 používám spíše jen ve studiu, kde je zpravidla nekonečné pozadí.
 
A jaké příslušenství jsi zvolil a proč?
V poslední době jsem si velmi oblíbil Photon BIG UMBRELLA AU-150 cm + DIFÚZNÍ VRSTVA - to je speciální deštník s přidanou difůzní vrstvou, který má neskutečně velký rozsah měkkosti a jím modifikovaný záblesk se charakterem velice podobá dennímu světlu, což zde nutně potřebuji, abych vystihl zadání.  

 BIG UMBRELLU používáš venku vždy ?

Ne zatím ji vlastním jen krátce, ale jsem z jejích vlastností nadšený. Venku obecně chci mít flash měkký, aby  byl podobný dennímu světlu, tak nejčastěji sáhnu po softboxu, nebo deštníku a když nemám, tak bleskám alespoň odrazem o odraznou  desku  (je ovšem nutné silné světlo, odrazem se hodně výkonu ztrácí).

Velice dobré výsledky se dají dosáhnout také se skládacím látkovým beauty dishem Photon BD.

Obecně moc často nepoužívám obyčejný reflektor a tvrdé světlo, to ve většině případů uškodí modelce.
 

A jak volíš příslušenství pro modifikaci záblesku na konkrétních zakázkách?

Mám to už zažité automaticky, většinou se rozhoduji takto:

Venku děštník na větší věci, nebo Softbox 60x60 – portrét z vrchu postava – spotovější záležitost
 
V ateliéru používám na pozadí většinou měkké svícení, tedy dva softboxy a postavu raději něčím trochu tvrdším, oblíbené mám beauty dishe, nebo již zmíněné skládací beauty dishe BD od Photonu.
Ve studiu obecně málokdy používám deštníky
 

Naše čtenáře by jistě zajímalo, jaké jsou dnes od zadavatelů požadavky na svícení, používáš častěji měkké, nebo tvrdé světlo?
Aktuálně je poptáváno hlavně na měkké svícení, světlo ale musí být zároveň popisné a kreslit.
Pokud používám tvrdší světlo, tak sáhnu nejčastěji po Deep Boxu, který díky své hloubce dělá nádhernou kresbu. Případně svítím jen reflektorem shora.
 

3

A kolik dnes potřebuje profík na fotografování světel?
Na jednoduché portréty používám tři záblesková světla. Dvě na pozadí a jedno dopředu.
Pro dobrou módní fotografii potřebuji minimálně  5 zábleskových světel.
2 se softboxy na pozadí, 2 na postavu ideálně beauty dishem a dalším utvářím hladinu světla v ateliéru odrazem o strop, nebo odrazku.
 

A co venku? Tam doufám není potřeba 5 světel.
Venku zpravidla používám 1-2 záblesky.  Jeden většinou v kombinaci se slunečním světlem.
Když používám dva, tak dám do kontra zadní silné a ze předu slabší na dožehlení, či naopak.

A jak jsi spokojený s bateriovým zábleskovým světlem Photon Europe HD-610Ws ?

No původně jsem si ho jen půjčil na nafocení jedné kampaně a místo vrácení jsem si ho rovnou koupil, musím přiznat, že na Photon Europe HD-610Ws se velice rychle zvyká, oproti jiným typům zábleskových světel, nabízí mnohem větší uživatelský komfort a baterie má obrovskou kapacitu.

Děkuji za rozhovor :)

pokud vas zajima Markuv fotograficky denik tak kouknete na jeho instagram,kde najdete nejemnom jeho prace,
ale i spoustu zajimavych naladovych fotek,ktere nesporne tvori jeho fotografickou osobnost a kde take najdete spoustu inspirace na ruzne sviceni.

Text: Petr Kuchař

Níže fotografie z kampaně pro WRANGLER by: Marek Musil

4

5

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz