Jak fotit portrétní fotografie?

Přemýšlíte, jak správně zvolit studiové světlo na fotografování portrétu, jaký stativ, nebo fotopozadí si vybrat? Pak je tento článek určen právě vám.

_MG_7840AACnkh

Úvodem je třeba si říci, že každé fotografii by měla předcházet úvaha, kde by měl fotograf alespoň rámcově konkretizovat svou představu o fotografii, kterou chce vytvořit a následně se zamyslet nad optimálním způsobem jak zamýšleného výsledku dosáhnout.

Je potřeba zvážit například tyto okolnosti:

  • zvolit manuální, či automatický režim?
  • jakou hloubku ostrosti by měla mít výsledná fotografie?
  • jaký objektiv chci použít?
  • jaké nejvyšší ISO si v závislosti na požadovaném výstupu mohu dovolit použít?

V závislosti na výše uvedených okolnostech nám vyvstanou další otázky:

  • budu fotit z ruky, či ze stativu?
  • budu fotit pouze s přirozeným světlem, nebo s umělým osvětlením?
  • jaký zvolím čas?

Pokud se rozhodnu pro fotografování s umělým osvětlením, tak je potřeba zvážit, jaký zdroj umělého světla je nejlepší použít k nasvícení fotografie.

  • je dobré použít systémový blesk?
  • nebo je lepší použít studiová záblesková světla?
  • je lepší mít bateriové zábleskové světlo?
  • je na portrét nejlepší použít daylight trvalá světla?
  • nebo raději LED studiová světla na focení?
  • stačí k prosvětlení fotografie odrazná deska?

Předpokládám, že na první polovinu výše uvedených otázek si každý alespoň mírně zkušený fotograf dokáže odpovědět sám. Podotknul bych tedy jen, že pokud zrovna nefotíme reportážní typ fotografie, kde dochází k rychlým neopakovatelným dějům (jako např. u sportu apod.), kde se některé automatické režimy hodí, protože zvyšují naše možnosti, tak spíše doporučuji automatické režimy (mimo AF) primárně spíše vypnout a používat je pouze v nejnutnějších případech. Digitální zrcadlovka totiž dává nám fotografům širokou paletu možností, jak vyjádřit naši ideu, či záměr a o ty nás automatické režimy svým algoritmickým průměrováním často spolehlivě připraví.

Kámen úrazu ovšem nastává v momentě, když poprvé nevystačíme s přirozenýmsvětlem a potřebujeme vybrat vhodné vybavení ateliéru na nasvícení fotografie, o tom bych se tedy rozepsal podrobněji.

Jak správně vybrat studiové světlo na fotografování ?

Je potřeba si uvědomit, že žádné studiové světlo není nejlepší a žádné není nejhorší. Je to spíše tak, že každý typ studiového světla se svým charakterem hodí pro jiný typ fotografie. Dále je také vždy potřeba počítat s nějakým kompromisem mezi pořizovací cenou světla a jeho funkcemi (nejlevnější nikdy nebudou ideální). Vezmeme si to tedy popořadě.

Jak se fotí portrétní fotografie se systémovým bleskem ?

Jde to, sám používám osvědčený Caler 600C TTL od Photon Europe, pokud není nic jiného po ruce, ideálně v kombinaci s geniálním MAGIC HEX softboxem pro systémový blesk.

Jak zvolit správná záblesková světla?

Pokud preferujete spíše nízkou hloubku ostrosti a vysoké clony při focení portrétů moc nepoužíváte (pohybujete se převážně v clonách f1,2 - f8), tak vám s přehledem stačí slabší zábleskové světlo s nižším výkonem 300-400 Ws.

Pokud chcete světlo jen pro hobby účely a preferuje nízkou cenu, tak doporučuji SPOLEHLIVÉ A LEVNÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO BASIC Pro 300 Ws , které je ideálním kompromisem mezi nízkou pořizovací cenou a dobrou kvalitou, výdrží a výkonností světla.

Pokud se chcete do budoucna více profesionalizovat, ateliér rozšířit a často ho využívat, tak bych doporučil spíše PROFESIONÁLNÍ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO DIGITAL MASTER PRO DM-4 . Obě od PHOTON EUROPE, což je tradičně značka s nejlepším poměrem kvalita/cena na našem trhu. Jak jsem již psal výše, je to vždy jen kompromis mezi cenou a kvalitou, ale mohu vás uklidnit, že obě dvě varianty mám osobně vyzkoušené a jsou velice bytelné (za dva roky silného provozu ani jeden problém).

Fotografové, kteří běžně používají vyšší clonová čísla (f11, 16), nebo ti co potřebují dorovnat, či přesvítit poměrně vysokou intenzitu slunečního světla potřebují studiová světla s vyšším výkonem 600 Ws - zde se mi opět výborně osvědčil Profesionální záblesk pro velkou zátěž - DPEII Pro 600Ws Vyšší výkon zábleskového světla 800Ws využijete jen pokud často fotíte na tak vysoké clony jako f16, 22.

Jsou bateriové záblesky lepší ?

Ano, určitě nám dávají více možností. Svobodu pro fotografování v exteriéru bez nutnosti připojení do el. zásuvky, ale i nadstandardní funkce jako TTL, HSS režimy, synchronizace na druhou lamelu, Easy cap (rychlé vytvoření ořezové masky pro produktovou fotografii), nebo Delay: tuto funkci využijete tak, že při nastavení závěrky na 1 minutu, můžete nastavit funkci zpoždění na 30s, světlo tedy bleskne po uplynutí 30s od otevření závěrky. Toto oceníte hlavně při focení light-paintingu. Při focení v exteriéru nejčastěji používám HD-TTL-610 - BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO a pokud nepotřebuji TTL, tak si vystačím s levnějším HD-TTL-610 - BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO . Nicméně, když někam letím letadlem, nebo světlo vláčím v batohu na zádech tak upřednostňuji o trochu slabší, ale lehčí a mnohem rychleji dobíjející HD 400 TTL HSS BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO vše osvědčené a spolehlivé PHOTON EUROPE.

Kdy na portrét použít trvalá světla daylight ?

Začnu tím, kde je nepoužívat - trvalá světla mají oproti zábleskům velice nízkou intenzitu, tak se nehodí na fotografování s vyššími clonovými čísly (jedině za předpokladu, že výrazně zvýšíme hodnotu ISO), nebo na fotografování na přímém slunečním světle (to je většinou tak silné, že trvalá světla se na fotce skoro neprojeví).

Výborně se hodí naopak do stylově zařízených interiérů. Velmi často používám například SUN-400 DAYLIGHT 1000 , který je díky svému měkkému charakteru světla pro fotografování stylů boudoir, beauty, newborn atd. ideální.

Jsou na LED světla lepší na fotografování?

Určitě ano - mají vyšší CRI a tedy i daleko lepší barevné podání (živější barvy) než klasická trvalá světla s úspornými zářivkami (trubicovými, nebo spirálovými). Také je k nim daleko širší nabídka příslušenství. Pokud hledáte ekonomickou variantu, tak mohu vřele doporučit PHOTON LED daylight 450 - trvalé světlo se softboxem 50x70 , které se hodí jak pro fotografování portrétů, tak pro produktovou fotografii.

Na focení celé postavy se hodí o něco vyšší výkon, alespoň LED EF-60 8500Lm Bateriové světlo , nebo ideálně profesionální LED 2000B 5500K trvalé studiové světlo , které je osazeno klasickým bajonetem Bowens a jde na něj nasadit celáškála příslušenství pro tvarování světla od softboxů přes beauty dishe až po komínky. Toto světlo preferuji, je jen o něco dražší, než dříve uvedené hobby třídy a má dokonce ještě dvojče LED 2000A 3200K - 7500K trvalé studiové světlo s regulovatelnou barevnou teplotou, což už je naprostá špička. Pokud vyrážíte fotit do exteriéru, kde není možnost připojení k síti, tak je momentálně nejlepší volbou na trhu Trvalé bateriové, hybridní 150W LED světlo EF-150D LED

3M

Vizážistky a youtubeři zase ocení geniální LED RING LIGHT se zrcátkem , kde se při focení a natáčení vidíte a je tedy daleko snazší kontrolovat záběr.

Na závěr ještě nesmím zapomenout na kapesní LED170 PANEL PRO přídavné světlo k fotoaparátu , které mám v brašně vždycky s sebou a hodí se při focení v šeru, když nechci ostré světlo od blesku - při svícení zblízka je s tímto malým LED panelem výsledek daleko přirozenější.

A co odrazná deska při fotografování portrétů?

Pokud fotíte za silného slunečního světla, tak určitě doporučuji. Ale pozor, pokud chcete mít na fotografích dokonalou pleťovku, tak je potřeba pořídit SUNSHINE odraznou desku , která dodává ideální tón pleťovým barvám u DSLR.

Při fotografování v exteriéru se mi také velice osvědčil odrazný panel outdoor pro MH 90X90 , který obsahuje i difúzní vrstvu a dlouhé rameno, díky kterému ji můžete umístit nad model a změkčit tak ostré sluneční světlo - výsledkem je pak dokonalá fotografie.

Na konec nesmím zapomenout zmínit největší vychytávku poslední doby pro portrétní fotografy, kterou je PORTRAIT MASTER - Odrazný panel na prosvětlení portrétů , jehož jedinečný tvar vyplňuje stíny a dodává bezkonkurenční kresbu v jasech, dokonale a přirozeně vykresluje oční duhovky a pokud ho jednou vyzkoušíte, tak už portréty nebudete chtít fotit ničím jiným a zákazníci se jen pohrnou.

A na závěr to nejlepší - u PHOTON EUROPE je veškeré poradenství i technické konzultace (telefonicky, po e-mailu i osobně) zdarma. I když nemáte moc zkušeností a přijdete pouze s představou jaké fotografie byste chtěli fotit, sestavíme pro vás studiovou sestavu světel a příslušenství “na míru” podle vašich potřeb a pak vám svícení půjde jednoduše samo.

Jaký stativ na focení?

Stativ na světla je také velice důležitou součástí výbavy fotografa. Nejčastěji doporučuji bytelný kovový JB-250 Kovový stativ pro studiová světla , který je nejlepším kompromisem mezi kvalitou a cenou. Vydrží i horší zacházení, má stabilní širokou základnu a výška cca v rozsahu 100 - 250 cm je pro běžné fotografování ideální. Výjimkou jsou pouze situace, kdy např. stativ vozíte letadlem, nebo vláčíte na velké vzdálenosti v batohu na zádech, tak doporučuji odlehčenou variantu JB-260 Lehký hliníkový stativ pro studiová světla .

Dále máme obří stativy s výsuvem až 480cm MZ-3800 Profesionální hliníkový stativ se vzduchovým pístem a MZ-4800 nebo Ministativ pro studiová světla s kolečky DDJ-70 pro produktovou fotografii, nebo pro světlo na pozadí při portrétování.

Absolutně nejradši mám ovšem Profesionální stativ s posuvným držákem pro studiová světla (ten mám i doma) pracovní rozsah má cca. 20-220 cm a dá se na něj umístit i několik světel nad sebe.

A když je potřeba svítit shora, tak určitě nedám dopustit na Profesionální jeřábový stativ BOOM-STAND Pro M6 2v1 , kterému se přezdívá “žirafa” či “šibenice”.

Jaké použít foto pozadí ?

A na konec nesmíme zapomenout na základ ateliéru, které foto pozadí bezesporu je.

Nejčastěji používáme “nekonečné” papírové pozadí v roli . Bezkonkurenčně nejvíc využijete bílé, po něm s velkým odstupem následuje černá, šedá v různých odstínech a zelená na klíčování - to jsou univerzální nejpoužívanější typy. Ostatní barvy většinou fotograf kupuje s určitým záměrem. Silná netkaní textilie (polypropylen) je spíše levnější náhražkou pro šetřílky.

Každý portrétní fotograf naopak velice ocení mušelínové, ručně malované pozadí 3x6 metrů s efektem prozářeného pozadí, kterí díky promyšlenému vystínování působí trojrozměrným dojmem. Při focení na černém pozadí nebo aktů ve stylu low key je nejlepším řešením černý osnovní samet , který dokonale pohlcuje dopadající světlo.

Nejnovějším trendem a vychytávkou portrétním pozadí je dvoubarevné flitrové pozadí s možností změny barvy pouze jedním tahem. Vhodné pro kreativní fotografy do fotokoutků, na eventy i na běžné fotografování.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz