Jak fotit akty

Dalo by se říci, že focení aktů je jednoduché. Stačí krásný model a pak už to jde samo. Nicméně je potřeba, aby tvar křivek těla vymodelovalo světlo a pokud při focení zrovna nemáme ideální světelné podmínky, tak nastává dost zásadní problém - čím nasvítit akt ?

Jaká jsou nejlepší studiová světla na focení aktů?

Tato otázka je diskutabilní, každý zdroj světla má svoje přednosti i nedostatky. Záleží také na zkušenostech fotografa, situaci na lokaci (exteriér, interiér ...) intenzitě přirozeného světla na scéně, fotografově záměru ... atd.

Nedá se tedy říci, že některý typ světla je pro fotografování aktů horší a jiný vhodnější. Je to spíš tak, že pro určitý typ fotografie a lokace se hodí určitý typ osvětlení. Proto si stručně probereme přednosti a nedostatky hlavních typů studiových světel.

Jak vybrat trvalá denní světla zářivková "daylight"

Jedná se nejčastěji o spirálové úsporné zářivky, které jsou zpravidla osazeny na studiovém světle čtyři. Jejich výkon bývá různý. Nejčastěji používáme úsporné zářivky daylight 35w, kde výkon odpovídá přibližně výkonu 150-wattové běžné žárovky a úsporné zářivky daylight 60w, kde výkon odpovídá přibližně výkonu 250-wattové běžné žárovky. Vzhledem k tomu že studiové světlo má 4 zářivky, je orientační světelný výdej uváděn jako srovnatelný se 600w (4x150) - SUN-400 DAYLIGHT 600 , nebo 1.000w (4x250).
SUN-400 DAYLIGHT 1000   ve variantě 600 se hodí spíše na focení malých produktů. Na focení aktů a figurální, či portrétní fotografie obecně je lepší volit výkonnější variantu . Protože ani zde není maximální intenzita svěla nijak velká, hodí se spíše pro fotografování na nižší clonová čísla (od f1,2 do cca f5) a je potřeba počítat s nastavením co nejdelšího času. V některých případech, hlavně když světlo stojí dále od modelu už  intenzita nestačí a je potřeba zvýšit také ISO na 400, 800, 1200 ... (závisí na požadované cloně a kvalitě čipu vašeho fotoaparátu).
Charakter světla SUN-400 DAYLIGHT je přirozeně soft, velice podobný měkkému dennímu světlu dopadajícimu přes záclonu. Výborvě se  hodí k nasvícení stylových interiérů, kde potřebujeme zachovat pozvolné přechody světla v interiéru místnosti a potřebujeme jen decentně přisvítit model, tak aby to vypadalo přirozeně. Vtip je v tom, že při správném umístění světla divák v podstatě vůbec nemusí zjistit, že bylo k focení použito umělé studiové osvětlení. Použití trvalých světel je jednoduší pro fotografy, kteří nemají zkušenosti s použitím záblesků, protože postupujete stejně jako při fotografování s denním světlem.

Shrnutí
Výhody studiových zářivkových světel:
- charakter světla velice blízký měkkému dennímu světlu
, barevná teplota 5500K, jednoduchost
- přesně vidíme, jak dopadne výsledná fotografie 

Nevýhody studiových zářivkových světel
- malá intenzita
- horší pro transport
- nedá se s nimi fotit na vyšší clonová čísla (při nízkém ISO)

_MG_7135AAFB

Jaké zvolit LED "daylight" trvalá studiová světla

Mají trochu méně měkký charakter světla než spirálové zářivky. Hlavními výhodami je nízký příkon (90-ti% úspora elektřiny), díky kterému také vyzařují jen málo tepla (pokud světlo vyzařuje hodně tepla, model se nám při focení začne potit, což rychle poškodí make-up) a podstatně vyšší hodnota CRI než u zářivek. CRI vyjadřuje color rendering index - čím je hodnota vyšší, tím živější barvy jsou barvy na výsledné fotografii.
Dnes je k dispozici velké množství LED světel, vezmu to tedy po pořádku a zmíním jen ty, které se hodí pro fotografování aktů.

Lighting Sword - LED světlo s proměnnou barevnou teplotou (3000-9000 K)- Ideální pro kreativní fotografi, kteří rádi experimentují. Díky tvaru se dá vytvořit směrové světlo, které dobře kreslí kontury. Můžete ho také dát do ruky přímo modelu a fotit detaily postavy, nebo na dlouhý čas ze stativu pořídit kreativní akty ve stylu "fire-show".

Trvalé světlo LED CD-1000ws (5400K )s klapkami + fresnel + zoom - je vhodné opět pro kreativní fotografy, tentokrát ovšem podporuje spíše "divadelní" styl svícení využívající kužely světla. To nám umožňuje zoom, který mění tvar vyzařovaného kuželu světla, fresnel který mu dodává nezaměnitelný charakter a klapky ktetými ovlivníme, co na scéně světlem zdůrazníme a co zůstane ve stínu.

LED EF-60 8500Lm (5500K) Bateriové světlo - se díky menší intenzitě hodí spíše na fotografování polocelků a portrétů v šeru, nebo ve tmě. Neocenitelná je možnost napájení baterii, což uvítáte hlavně při práci na odlehlejších lokacích v exteriéru.

LED 2000B 5500K trvalé studiové světlo - je profesionální třída bez kompromisu. Tato světla již mají slušný výkon odpovídající cca. 2.000w bežného hallogenu a s tím už se svítit dá nejen celá postava, ale i menší skupinka osob. Kromě dlouhé životnosti a bezporuchovosti je hlavní výhodou bajonet Bowens, díky kterému na LED 2000B můžete nasadit jakékoliv příslušenství k zábleskovým světlům (Softboxy, komínek, beauty dish ...)

LED 2000A 3200K - 7500K trvalé studiové světlo - je v podstatě vylepšeným dvojčetem modelu 2000B. Kromě všech jeho předností má navíc možnost regulace intenzity barevné teploty v rozsahu 3200K - 7500K, což je ideální pro kreativní tvorbu, nebo když potřebujeme dorovnat barevnou teplotu nějakého stávajícího zdroje světla na scéně.

Trvalé bateriové/hybridní 150W LED světlo EF-150D LED - má sice o čtvrtinu nižší výkon, ale zase je možné napájet baterií, což z něj dělá neocenitelnou pomůcku fotografů, kteří rádi pracují v těžko přístupných exteriérech bez možnosti připojení k proudu.

LED 3300B Trvalé studiové světlo - je nadupané "dělo" které sice nemá regulovatelnou barevnou teplotu, ale za-to disponuje o třetinu vyšším výkonem než LED 2000A/B

Shrnutí

Výhody LED studiových světel:
- Vysoké CRI - lepší podání barev
- barevná teplota 5500K blízká dennímu světlu
- jednoduchost - přesně vidíme, jak dopadne výsledná fotografie
- dobře snášejí transport

Nevýhody LED studiových světel:
- Vyšší ceny než u zářivkových světel
- Nedá se s nimi fotit na vyšší clonová čísla (při nízkém ISO)

Na co nezapomenout - je potřeba si uvědomit, že trvalé denní světlo má samo o sobě měkký charakter a nikdy nebude tak tvrdé jako zábleskové světlo, ani když na něj nasadíte kovový reflektor. Naopak zábleskové světlo často softboxem nejde zjemnit na úroveň některých typů trvalých světel ani s nejlepším softboxem.

 

Jak vybrat záblesková světla

Výhodou zábleskových světel je hlavně jejich univerzálnost. Mají řádově vyšší výkony než trvalá světla (i nejslabší zábleskové světlo má o hodně vyšší intenzitu než nejsilnější LED světla). To nám umožňuje používat celou škálu clonových čísel až po ty nejvyšší i při nejnižsích hodnotách ISO (většinou používáme ISO 100). Dalším podstatným bonusem je široká škála příslušenství, které můžeme k zábleskovým světlům používat. Od reflektorů, které vytvářejí tvrdé světlo přes komínky, beauty dishe, deštníky, big umbrellysoftboxy až po deep boxy a jiné speciální příslušenství pro změkčování (difúzi) světla.

Třídu světla vybíráme podle toho, pro jak náročný výkon má sloužit. Pokud nefotíme často a nevíme, zda budeme ateliér provozovat po dlouhou dobu a nechceme do techniky investovat moc peněz, tak postačí základní hobby třída zábleskových světel - např.: SPOLEHLIVÉ A LEVNÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO BASIC Pro 300 Ws
Pokud plánujete provoz ateliéru jako běh na dlouhou trať a chcete spolehlivější vybavení, tak je ideální volit třídu PROFESIONÁLNÍCH  ZÁBLESKOVÝCH SVĚTEL DIGITAL MASTER PRO, která se vyrábějí ve slabší variantě DM-4 a výkonnější DM-6.
Když stavíme profesionální ateliér, kde se bude fotit denně, který se bude pronajímat a kde zkrátka budou světla dostávat "zabrat", tak je lepší vybrat Profesionální záblesk pro velkou zátěž - DPEII Pro, který je opět na výběr ve vou variantách výkonu - slabší DPEII Pro 600Ws a silnější DPEII Pro 800Ws

 

Bateriová záblesková světla


Pokud jste propadli kouzlu fotografování v exteriéru a potřebujete při komponování fotografií přesvítit slunce, tak je nezbytné investovat do bateriových zábleskových světel.

Zde jsou na výběr tři varianty:
- Buď potřebujeme funkci TTL a vysoký výkon, pak volíme HD-TTL-610 - BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO S PŘÍSLUŠENSTVÍM

- Nebo spíše potřebujete vysoký výkon a bez TTL se klidně obejdete, potom je výhodnější HD-601 HSS BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO S PŘÍSLUŠENSTVÍM

- A nebo potřebujeme funkci TTL, rychlejší znovu-dobití, nižší váhu a spokojíme se i s menším výkonem, pak je ideální HD 400 TTL HSS BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO S BRAŠNOU

Jak správně zvolit výkon zábleskového světla

Pokud to hodně zjednodušším, tak záleží hlavně na tom, jaký nejvyšší výkon budete potřebovat používat. To snadno zjistíme, když se zamyslíme nad tím, jaká clonová čísla při focení běžně používáme.
Jestli jste příznivci nízké hloubky ostrosti a běžně nepoužíváte vyšší clonová čísla než f8, tak Vás mohu ujistit, že bez problémů postačí zábleskové světlo o výkonu 300/400Ws.
Pokud na f8 fotíte běžně a občas potřebujete použít i vyšší clony (f11, 16), tak je lepší pořídit zábleskové světlo s výkonem 600Ws (se 400Ws se také nechá žít, pokud Vám nedělá problém v některých případech při fotografování na vyšší clony mírně zvýšit ISO).
Pokud fotíte na f11 a vyšší clony běžně, tak je potřeba určitě investovat do nejvýkonnějších variant zábleskových světel 800Ws.

Shrnutí

Výhody zábleskových světel:
- Univerzálnost - velký rozsah výkonu
- Možnost ve velkém rozsahu pomocí příslušenství modifikovat charakter světla
- Vysoké CRI - lepší, excelentní barevné podání
- barevná teplota blízká dennímu světlu
- dobře snášejí transport

Nevýhody zábleskových světel:
- Nevidíme přesně, jak dopadne výsledná fotografie (ale většinou jde zdařile nasimulovat pomocí pilotní žárovky).
- Světlo bude mít vždy tvrdší charakter, než u trvalých studiových světel

Jaké příslušenství použít při focení aktů

Vždy je důležité před focením přemýšlet, jaký styl fotografie chceme vyfotit a v závislosti na tom zvolit vhodný typ studiového světla, jak jsme si probrali výše. To ale samo o sobě nestačí, největší alchymie je totiž výběr správného příslušenství pro tvarování světla, které mu dodá požadovaný charakter. Pro přehlednost probereme nejzásadnější styly svícení a jaké příslušenství na ně použít.

Jak fotit Low key

Tento klasiký styl bývá často přirovnáván k šerosvitu v malbě. Vyznačuje se nízkou tonalitou osvětlení a převahou tmavých tónů v kombinaci s vysokým kontrastem mezi světly a stíny. Takto pořízené snímky působí vysoce dramaticky.
Na fotografování ve stylu Low key se nehodí měkké prostorové světlo, ale naopak potřebujeme směrové, ideálně tvrdší světlo. Toho nejlépe dosáhneme pomocí voštinových filtrů.
Na svícení celých postav tedy nejčastěji používáme Stripboxy s voštinovým filtrem, na focení menších detailů a polo-celků pak beauty dishekomínky a reflektory s voštinami. Hodí se také klapky na fokusování světelného toku (hlavně u trvalých světel) .
Podrobný návod jak pořídit fotografie ve stylu Low key naleznete v mém starším článku zde: Kouzlo voštiny

Jak fotit High key

Další klasikou v tradiční černobílé fotografii a protikladem předchozího stylu je High key. Zde naopak převažuje světlá tonalita, která má velkou převahu nad stíny v kombinaci s malým kontrastem mezi světly a stíny. Při svícení postupujeme tak, že hlavním světlem vymodelujeme tvary modelu, doplňkovým - nejčastěji bočním světlem prokreslíme stíny, čímž zároveň dosáhneme i snížení kontrastu a zadním světlem následně  vybělíme pozadí. Další světla můžeme použít jako kontra na prozáření fotografie.

Jako hlavní světlo (světla) nejčastěji používáme oktagonální softboxy (měly by mít kulatý tvar, aby nám dělaly přirozený kulatý odraz v oku), Deep boxy (ty jsou trochu dražší, ale naprosto geniální díky parabolickému tvaru, který daleko lépe kreslí ve stínech), nebo Beauty dishe. Jako doplňkové světlo můžeme použít další oktagonální softboxy, odrazné desky, nebo odrazné panely, ale určitě nejčastěji se v tomto případě jako boční světlo  používá obdélníkový softbox z jedné, nebo z obou dvou stran (při fotografování celé postavy je potřeba minimálně 70x100 cm a větší). Ideální je, když na doplňkovém světle použijeme voštiny, aby nám kreslilo pouze z boku a neovlivňovalo hlavní světlo (případně se nevhodně neodráželo do objektivu). Pokud chcete pozadí čistě bílé, je ho ideální "vypálit" a na to se hodí speciálně konstruovaný Backround reflektor, který neovlivní model, ale nasměruje vešterý výkon světla přímo do pozadí. Pokud chcete docílit na pozadí spíše měkčího přechodu, tak použijeme softboxy, nebo odrazíme světlo z reflektoru o odraznou desku či panel směrem do pozadí. Ve všech případech je nutné ohlídat, aby zadní světlo nesvítilo zezadu přímo na model (proto se někdy vzadu z boku používají stínící panely).

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz