SESTAVY PRO PRODUKTOVOU FOTOGRAFII

Nejprodávanější

3045 sestava na produktovou fotografii dm 4 master pro 2x400ws
 
15 896 Kč
(13 137 Kč bez DPH)
3288 sestava na produktovou fotografii dm 4 exclusive 3x400ws
25 894 Kč –11 %
Původně: 25 894 Kč  (–11 %)
22 878 Kč
(18 907 Kč bez DPH)
unnamed
 
5 687 Kč
(4 700 Kč bez DPH)
5 položek celkem

Cena

490022878
1490022878

Značky

Položek k zobrazení: 5
2973 sestava trvalych svetel led daylight 450 450
4 050 Kč bez DPH
4 901 Kč

Ideální osvětlení pro produktovou fotografii. Vynikající barevné podání - CRI > 96! Dlouhá životnost

Kód: ID_1080
unnamed
4 700 Kč bez DPH
5 687 Kč

Ideální osvětlení pro produktovou fotografii. Vynikající barevné podání - CRI > 96! Dlouhá životnost

Kód: ID_1081
2862 sestava na produktovou fotografii basic 300 300 ws
8 775 Kč bez DPH
10 618 Kč

Minimalistická základní studiová sestava pro produktovou fotografii vhodná pro menší e-shopy a začínající produktové fotografy.

Kód: ID_577
3045 sestava na produktovou fotografii dm 4 master pro 2x400ws
13 137 Kč bez DPH
15 896 Kč

Základ profesionální sestavy pro fotografování produktů ve studiu pro všechny, kteří to s produktovou fotografii myslí opravdu vážně.

Kód: ID_578
3288 sestava na produktovou fotografii dm 4 exclusive 3x400ws
25 894 Kč –11 %
18 907 Kč bez DPH
22 878 Kč

Profesionální sestava pro fotografování produktů ve studiu pro všechny, kteří to s produktovou fotografii myslí opravdu vážně.

Kód: ID_580

Stále více lidí a firem prodává své produkty přes internet a pro úspěšný prodej potřebují kvalitní a levné fotografie produktů, které potřebují dostat na web co nejrychleji. Poradíme vám jak na to, ať už se fotografováním živíte, nebo si jen potřebujete fotit produkty pro svou potřebu.1

 

1) Jaký fotoaparát je vhodný pro foto produktů?


Na produktovou fotografii doporučuji fotoaparát s manuálním ovládáním, na kterém je možné ručně nastavit vyvážení bílé barvy (tzv. White balance), ďlaej čas, clonu a citlivost ISO. V tomto případě přichází v úvahu široká škála digitálních zrcadlovek i bezzrkadloviek (tzv. Mirrorless fotoaparátů), např .:
PANASONIC Lumix DMC-FZ72 Nikon D3300 + 18-55 AF-P VR Black + 4x čištění čipu zdarma! NIKON D5300 + AF-P 18-55 VR Black + 4x čištění čipu zdarma! Nikon D5500 + AF-P 18-55 VR Black + 4x čištění čipu zdarma! Nikon D3300 + AF-P 18-55 VR + 55-200 VR II + 4x čištění čipu zdarma! Panasonic LUMIX DMC-FZ300 Panasonic LUMIX DMC-FZ1000 Olympus E-M10 Mark II + 14-42mm EZ Pancake černý ...

V úvahu přicházejí samozřejmě i všechny vyšší řady DSLR a mirrorless fotoaparátů, se kterými dosáhnete ještě lepší výsledky zejména z hlediska dynamického rozsahu, nicméně tento článek je určen začínajícím fotografům, proto uvádím zejména níže rady cenově dostupných přístrojů.

Osobně jsem dlouhá léta fotil produkty s Full Frame zrcadlovkou Canon EOS 5D MarkII, později 5D Mark III. Už téměř dva roky však fotím s Olympus OM-D E-M5, se kterým dosahuji lepší výsledky a práce s ním je rychlejší. Olympus má sice o polovinu menší čip, než Canon 5D, ale díky tomu dosáhnete podstatně lepší hloubku ostrosti na fotografovaném předmětu. Olympus má také fantasticky ostré a kontrastní objektivy a zejména neuvěřitelný obrazový stabilizátor, díky kterému můžete bez problému fotit z ruky a při tvorbě kompozice tak kreativní hledat nejvhodnější úhel záběru fotografovaného předmětu. Tuto skutečnost vůbec nepodceňujte, často totiž stačí, když se přesunete o několik centimetrů vlevo nebo vpravo a produkt vypadá podstatně zaujímavjšie a lépe, což v konečném důsledku znamená, že má vyšší šanci oslovit.

2) Jaký objektiv je vhodný pro fotografování produktů?


Ideální ohnisková vzdálenost při níž produkty vizuálně odpovídají realitě a působí přirozeně, je podle mého názoru 50mm. Toto zobrazení také odpovídá přirozenému vnímání lidského oka a jeho úhlu zobrazení. Neznamená to však, že musíte investovat do fixního objektivu 50mm. Použít můžete i jakýkoliv zoom-objektiv, který má v rámci rozsahu i vzdálenost 50mm.

Je však třeba říci, že fotky produktů vypadají celkem přirozeně i na ohiskách v rozsahu od 35 do 85mm. Pokud je to možné je třeba vyhnout se zejména focení na širších úhlech (pod 35mm), jelikož vznikají poměrně zřetelné deformace tvarů a zejména proporcí produktu, což v konečném důsledku může zavádět vašich zákazníků.

3) Jaké pozadí, fotostan, nebo fotostůl potřebujeme?

 2
 

Na menší produkty je ideální foto stůl s opálovou deskou, která propouští světlo. Díky ní můžeme nasvítit produkt i odspodu, čímž eliminujeme případné stíny na pozadí a zároveň nasvítíme produkt zezadu, čímž mu vytvoříme plastckú konturu a zároveň ho naražený od pozadí.

Jako nouzové řešení můžeme na menší produkty použít improvizovaný foto stůl - standardní, např. jídelní stolek přisuneme ke stěně, ze které spustíme bílý papír a vytvoříme tak nekonečné pozadí.

Fotostůl má nosnost (podle typu), cca od 5 do 10kg, proto jej není možné použít na větší a těžší produkty. Ty se obvykle fotografují na standardním bílém papírovém pozadí šířky 2,75m, které se spustí ze stěny na zem, čímž vznikne tzv. nekonečné pozadí (podobně jako u opálové desce fotostolu), (viz fotografování větších produktů).

 3

Některé malé produkty (s nižším reliéfem), je možné stejně dobře fotit i na mini-fotostolku, nebo na větším kuse bílého papíru.

4

Výhodným, jednoduchým a poměrně rychlým řešením může být i LED FOTOSTAN 60X60X60. Součástí balení je většinou i několik barev pozadí. Díky svým rozměrům vhodné pouze pro menší produkty.


Co se týče difůzních fotostanů, poslouží zejména tehdy, pokud máte tvrdší světla, nebo potřebujeme eliminovat odrazy vybavení ateliéru na plochu produktu. Svými difúzními stěnami světlo rozptýlí a změkčí. Jako nevýhodu však vidím jejich látkové pozadí, které se může krčit a vytvářet tak na pozadí stíny, které je třeba později retušovat v počítači.

4) Počet světel a způsoby svícení při fotografování produktů


Na focení produktů pro e-shop postačí 2-3 světelné zdroje,  nouzově  si umíme pomoci v některých případech, kdy není potřeba dokonale vysvícené pozadí i jen s jedním světlem. Místo druhého můžeme použít odraznou desku.

V zásadě platí: čím vyšší výkon světla, tím lépe. Pokud fotografujete podle standardního schématu (obr. Níže), světlo č.1 svítí přímo (nebo přes difuzní deštník), na produkt. V takovém případě může být výkon obou světel stejný.

Pokud však fotografujete odraženým světlem (tento způsob doporučuji - viz "Tipy"), pak musí být výkon světla č.1 vyšší, jelikož jeho intenzita se díky odražení a rozptýlení podstatně sníží. V takovém případě doporučuji dodržet intenzity svetl č.1 a č. 2 cca. v poměru 2: 1.

(Např. Pokud máme blesk č.2 s výkonem 200Ws, a světlo č.1 odrážíme od deštníku, mělo by mít výkon alespoň 400Ws, ideálně až 600Ws.)

Základní, nejjednodušší a nejpoužívanější rozmístění světel:

5

Jedno světlo osvěcuje produkt shora a mírně ze strany, druhé světlo se umisťuje po diagonále naproti a zdola.

Postupujeme takto:

-Světlo č.1 umístíme na stativ cca do výšky 2m vlevo od fotoaparátu a světelný tok nasměrujeme na fotofgrafovaný předmět. Světlo č. 2 umístíme na ministativ a nasměrujeme ho odspodu na fotografovaný předmět tak, aby jej osvětloval nejen odspodu ale i odzadu. Světlo 2 by mělo osvětlovat i zadní stěnu fotostolu, která vytváří fotografovanému předmětu pozadí (obr.vpravo - pohled z boku).

-Pokud nepoužijeme foto stůl ale jen čistý papír, schéma svícení je stejná, - světlo č 2 nasvěcuje produkt mírně odzadu a zároveň nasvěcuje pozadí, nesvítí však z podhledu, ale cca z úrovně produktu, nebo mírného nadhledu.

-Pokud chcete v rámci záběru řešit tvůrčí nuance, doporučuji ještě třetí světlo, ideálně i s https://www.photoneurope.cz/reflektory-a-vostiny/voštinovým filtrem, klapkami, nebo komínkem, pro nasvícení pouze vybraných částí záběru. Stejně můžeme použít i softbox a s třetím světlem jen "přežehlit" případné stíny z hlavního světla č.1.

Tip: Zejména při fotografování s blesky, které mají oproti trvalým světlům dostatečný výkon, Vyzkoušejte nasměrovat světlo 1 přesně do opačné strany, než obvykle (viz obr. 4), a odrazit ho od bílého deštníku, nebo od bílého stropu, nebo od odrazné desky . Výsledkem budete překvapeni, odražené světlo nasvítí předmět rovnoměrně a difúzně, bez výrazných stínů, přičemž předmět bude působit příjemně a plasticky.

6

Fotografování větších produktů:
Větší produkty, které se nevejdou na fotostůl, nebo jsou velmi těžké, fotografujeme na bílém papírovém pozadí šířky 2,72m, které se upevňuje na stěnu, nebo na držák pozadí. Bílý papír se spustí ze stěny na zem, čímž vznikne tzv. nekonečné pozadí (podobně jako u opálové desce fotostola).

Jedno světlo (podobně, jako při fotostole), osvěcuje produkt shora a mírně ze strany, druhé světlo nasvěcuje pozadí zboku, přičemž dopadá i na produkt, na kterém opět vytváří zezadu plastckú konturu.

5) Jaký typ světel je nejvhodnější?

7


Záblesková světla:
Mám za to, že na focení produktů jsou nejvhodnější studiové blesky. Jejich výhodou je především mnohonásobně vyšší výkon, než u trvalých světel.
Například blesk s výkonem 200Ws má sekundový výkon v okamžiku záblesku, jako trvalé světlo s výkonem 20000W! Díky tomu můžete produkty fotit na cloně f 8 až 11, na které bude fotografovaný předmět ostrý v celé hloubce obrazového pole. Většina začínajících fotografů má z blesků přirozený respekt, přičemž se obávají jejich složitosti. Nicméně práce s nimi není nijak náročnější než s trvalými světly. Každý blesk má dva zdroje světla:

Pilotní (modelová) žárovka - svítí jako trvalé světlo a slouží pro nasvícení scény - a modelaci stínu - abychom viděli, kam nám bude dopadat stín od záblesku při expozici.
Výbojka - vydává krátký intenzivní záblesk po stisknutí spouště fotoaparátu

Odpálení studiových blesků probíhá většinou rádiovým odpalovačem, který se jednoduše zasune do sáněk fotoaparátu. Některé radiové odpalovače (TR-S V), dokoce umožňují dálkové ovládání intenzity blesků, jakož i pilotní žárovky. Blesky lze odpálit i pomocí synchrokabel, kterým se propojí fotoaparát s jedním z blesků, přičemž druhý blesk se pomocí fotobuňky odpálí synchronně ve stejném okamžiku.

Studiová záblesková světla Photon Europe můžete jednoduše odpálit i pomocí vestavěného blesku na fotoaparátu, jelikož všechny mají vestavěnou fotobuňku. Pokud ji zapnete, při záblesku z fotoaparátu se odpálí synchronně ve stejném okamžiku.

Trvalá studiová světla:

Nejrozšířenější jsou zářivková Daylight s barevnou teplotou 5500°K, blízkou dennímu světlu. Pokud by jste se pro toto řešení rozhodli, tak je nejlebší volbou mezi výkonem a cenou  SUN-400 DAYLIGHT 1000   .Jejich výhodou jsou především nízké pořizovací náklady, vysoká spolehlivost a to, že práce s nim je poměrně jednoduchá, jelikož v každém okamžiku přesně vidíte, kam světlo dopadá. Nevýhodou je řádově nižší výkon než u blesků, což znamená delší expoziční časy, proto při práci s nimi doporučuji stativ, jinak hrozí rozmazání záběru.

Další kategorií jsou LED světla,, která se pro fotografování produktů používají stále častěji - hlavně díky vynikajícím hodnotám CRI 95 a více, což zaručuje skvělé barevné podání produktových fotografií.

6) Jak vybrat mezi sestavami na fotografování produktů tu nejvhodnější?

Pokud jen začínáte, a s fotografováním produktů nemáte žádné zkušenosti, většinu technických dotazů ohledně světel a zařízení Vám může pomoci zodpovědět koupě výukového DVD AKADEMIE PRODUKTOVÉ FOTOGRAFIE, ze kterého se bez velkých problémů naučí fotografovat produkty začátečník i profesionál (máme za cca. 4 roky vynikající ohlasy)     

Dobrým řešením je také nákup hotové sestavy určené speciálně na fotografování produktůKterá obsahuje vše potřebné, stačí pouze vybalit a začít fotit (ke každé sestavě je možno přidat foto-stůl za zvýhodněnou cenu).

Při výběru světel doporučuji upřednostnit sety zábleskových světel, které sice vyjdou o něco dráž, než slabší varianty trvalých světel, ale ušetří vám mnoho času a nervů, jelikož poskytují řádově vyšší intenzitu osvětlení, která se odrazí zejména na hloubce ostrosti fotografovaného produktu. Potřebné je zohlednit i to, zda je na dané blesky dostupný záruční a pozáruční servis. V tomto směru mohu doporučit Photon Europe, který má jako jediný výrobce kvalitní záruční a pozáruční servis přímo v Praze.

7) Jak správně nastavit fotoaparát?

Nastavení fotoaparátu je velmi důležité, proto ho nepodceňujte. V žádném případě nedoporučuji fotografovat v některém z Automatických režimů, jelikož expoziční automatika vyhodnotí bílou plochu pozadí a vždy naexponuje snímků tmavý. Rovněž, bez manuálního vyvážení bílé barvy vyjdou snímku málokdy korektně. Zejména tehdy, když vám do místnosti vstupuje světlo oknem, nebo ze zdtojov standardního stropního osvětlení, vyjdou vám snímky s různými barevnými nádechy, které budete muset pracně korigovat v počítači.

Fotit produkty doporučuji v manuálním režimu M. Citlivost nastavíme v rozmezí ISO 200-400 a clonu v rozmezí f8 až 11.

Pozor: To, jak se fotografie zobrazuje na náhledovém displeji fotoaparátu záleží i od nastavení displeje. Velmi často mohou fotografie ve fotoaparátu vypadat dobře, ale v počítači můžete zjistit, že jsou špatně naexponované. Proto doporučuji prohlédnout si zkušební foto na obrazovce v počítači.

Velmi důležité je také, aby opálová deska fotostolu byla, (resp. Pozadí) bylo na fotografii bílé (resp. Co nejsvětlejší). Tím si výrazně usnadníme práci při úpravě fotografií v PC. Nemusíte se bát, že opálová deska je na fotce přeexponovaný naopak pokud ji fotoaparát "detekuje", jako "přepálenou", je to v pořádku.

Před samotným fotografováním je třeba nastavit vyvážení bílé barvy na fotoaparátu.

Tzv. White balance (zkratka WB), nastavte na manuál (většinou ikonka -viz obr. Vpravo, resp. Nápis "Custom"). Na fotostôl, položte na místo, kde bude fotografovaný produkt, bílý papír formátu A4 a vyfoť jej. Pak nastavte v menu fotoaparátu ruční nastavení WB a zadejte fotoaparátu, že to má udělat podle vyfocena obrázku bílého papíru, který má zapsaný na paměťové kartě, mezi vyfocena záběry. Fotoaparát nastaví vyvážení bílé na určený záběr bílého papíru, a vaše snímky budou mít přirozené barvy. U každého typu fotoaparátu je manuální nastavení bílé specifické, a může se lišit podle výrobce, přesný postup aplikujte podle návodu daného fotoaparátu.

Manuální nastavení bílé zopaujte při každém fotografování, nebo při každé změně světelných podmínek.

Zejména při fotografování s trvalými světly, které mají řádově nižší výkon, než záblesky, se často stává, že po nastavení ISO 200-400 a clony f8-11, Vám vychází expoziční čas nižší než 1/60. V takovém případě je nutné fotografovat ze stativu, abyste snímky nerozmazali a aby byly ostré.

Nedoporučuji, abyste při nedostatku světla snížily clonu pod hodnotu f8, jelikož by se snížila hloubka ostrosti v záběru a fotografovaný předmět by pravděpodobně nebyl ostrý v celém profilu.
Stejně, nedoporučuji zvyšovat ISO nad hodnotu 400, aby se v záběru neprojevil barevný šum. Samozřejmě, existuje mnoho fotoaparátů, se kterými je možné fotografovat bez výrazného šumu i na vyšších ISO, ale při standardních zrcadlovek typu Nikon D3300, 5500 ... nebo Canon EOS 1200 a podobně, doporučujeme dodržet uvedenou hranici ISO 400.

8) Jak rychle a efektivně upravit fotografie? (postprodukce)

 Úprava fotografií pro e-shop je velmi důležitou součástí produktové fotografie. Pro tento účel doporučuji software Adobe Photoshop Elements nebo Zoner Photo Studio. Pro profesionální fotografy doporučujeme Adobe Photoshop Pro. Většinu zákadných úprav snímku je možné realizovat i v programu Adobe Lightroom.

Pokud pracujete v Photoshopu a nejste spokojeni s výsledkem, tak opět doporučuji shlédnout výukové DVD AKADEMIE PRODUKTOVÉ FOTOGRAFIE, kde je vše efektivně a jednoduše vysvětleno.

Při úpravě fotografií produktů realizujeme zejména tonální úpravy fotografovaného předmětu a pozadí, zvyšujeme kontrast a také (ale až na závěr), i ostrost.

Velmi důležitými jsou i barevné korekce, aby snímek působil priordzene a zejména, aby bílé pozadí na fotce bylo skutečně bílé, bez barevného nádechu, a bez fleků které tonální nejsou stoprocentní bílé. Pro tento účel použijeme kromě úpravy jasu a kontrastu i lokální úpravy, výběry, práci ve vrstvách resp. maskování.

Při úpravách zároveň fotografie ořezáváme na požadovaný formát a ukládáme je v takovém rozlišení, aby nevznikaly ztráty na kvalitě při zobrazení, ale aby fotografie nebyly zbytečně velké a aby se v e-shopu načítaly rychle.

V závislosti na konkrétních nastavení vašeho e-shopu se fotografie pro detail produktu obvykle ukládají ve velikosti cca 400x400 bodů s rozlišením 70 pixelů. Větší obrázky do galerie produktu se obvykle ukládají s delší stranou 800 bodů (také s rozlišením 70 pixelů)

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shopteťák.cz